Tuesday, December 29, 2009

Umrah 1




Kami tiba di hotel lebih kurang jam 9 pagi. Setiba di hotel, kami disambut oleh Azman, pengurus pakej haji yang kami ikuti. Setelah membersihkan diri, kami dibawa ke dewan makan untuk sarapan pagi. Hidangan pagi itu, nasi lemak, sambal tumis ikan bilis dan ayam goreng. Kami makan dengan berselera sekali sebab lapar setelah terkandas agak lama di Jeddah. Again, satu perkongsian, ramai yang berpesan menyuruh kami membawa serba sedikit bekalan makanan dari Malaysia seperti serunding dan Maggi. Aku pun tak faham kenapa sebab tujuan perjalanan haji bukan untuk makan. Alhamdullillah, kami tidak mempunyai masalah dengan makanan. Well, mungkin disebabkan pakej kami menyediakan makanan yang memang sedap. Lagipun, makanan pun banyak dijual di kedai-kedai di sana....Yalah...ni pun nikmat Allah. Ada juga jemaah yang sekumpulan dengan kami, disajikan makanan yang sama tapi tetap tak lalu makan. Aku rasa yang penting kat sana niat kita...makan ajalah apa yang disajikan. Mana nak cari nasi goreng ikan masin atau pulut kuning dengan sambal udang petai kat sana....Berdoa pada Allah agar kita diberikan selera makan supaya kita bertenaga untuk beribadat.

Selesai bersarapan, aku dan suami terus ke Masjidil Haram. Oleh kerana kami telah biasa, kami pergi sendiri tanpa ditemani wakil pakej. Walaupun ini kali ketiga aku mengunjungi Baitullah, perasaan terharu ketika pertama kali menatap Baitullah masih aku rasakan. Aku membaca doa yang dipesan oleh mak ketika mula-mula melihat Kaabah.

No comments:

Post a Comment